Kan man testamentera bort allt till sin fru och göra barbarn arvlös?

Min morbror har gått bort han efterlämnar fru och två barn från tidigare äktenskap som båda avlidit.Ena sonen efterlämnar en dotter. På vilket sätt kan frun sitta i orubbat bo.Kan morbror genom testamente testamentera bort sin egendom till frun? Hur har han gjort för att lämna så lite som möjligt till barnbarnet och vad händer med den del som skulle gått till den barnlösa sonen om mamman ärver kan han ha gjort henne arvslös?

Lawline svarar

Hej, tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag har valt att dela upp din fråga i olika delar utifrån din frågeformulering. Vad gäller arv går reglerna att finna i ärvdabalken (ÄB).

Kan man testamentera bort all sin egendom till sin fru?

Man har rätt att själv bestämma och förfoga över sin egendom som man vill. Din morbror kan därför testamentera bort sin kvarlåtenskap till vem han vill. Däremot är inte denna rätten helt undantagslös. Barn har alltid rätt att få ut sin del.

Vad har barnbarn rätt till?

Man kan inte testamentera bort allt om man har en bröstarvinge. Det är möjligt att testamentera bort en del, men inte allt. En bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Bröstarvinge är den som är barn till arvlåtaren vilket skulle vara sonen till din morbror. Eftersom sonen har gått bort kommer barnbarnet att ärva i sin faders ställe enligt istadarätten (2 kap. 1 § ÄB). Denna rätten är obegränsad. Eftersom barnbarnet träder i sin faders ställe har det rätt till minst laglotten. Om allt är testamenterat till frun är det möjligt att begära jämkning av testamentet för att få ut denna (7 kap. 3 § ÄB). Denna begäran måste dock ske inom sex månader från det att barnbarnet har delgivits testamentet (14 kap. 5 § ÄB).

Vad händer med det som skulle gått till den barnlösa sonen?

För att kunna ha rätt att taga arv är en förutsättning att man är vid liv vid arvlåtarens död (1 kap. 1 § ÄB). Eftersom sonen har gått bort före din morbror så påverkas inte hans rätt till arv då han inte har någon sådan. Om frun ärver har han därför inte gjorts arvslös på grund av henne.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig!

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare