Kan man testamentera andel i en fastighet till sin särbo?

Jag och min särbo samäger ett torp där vi äger 1/2 del var. Vi har barn på var sitt håll och har nu börjat fundera över vad som händer om någon av oss går bort. Min särbo är änka och har tidigare gått igenom en uppslitande bodelning och vill aldrig vara med om något liknande igen. Går det att testamentera så att den av oss som är kvar kan ha kvar torpet utan att barnen kan kräva sin del.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den fråga du vill ha svar på regleras i ärvdabalken. Ett testamente är som huvudregel alltid giltigt om de uppfyller formkraven som regleras i 10 kap ärvdabalken. Enligt 10 kap 1 § ärvdabalken gäller att ett testamente ska vara skriftligt och underskrivet av den vars egendom testamentet avser. Det ska också skrivas under samtidigt som två vittnen närvarar. Vittnena får enligt 10 kap 4 § ärvdabalken inte vara din sambo eller maka, din förälder eller ditt barn, ditt syskon eller ha liknande släktskap med dig. Två vänner eller grannar som agerar vittnen fungerar dock alldeles utmärkt. Vittnena ska också skriva sina namn på testamentshandlingen för att styrka sina vittnesmål.

Ett testamente där du och din särbo ger varandra rätt till hela torpet vid den enas död borde kunna vara giltigt. För att det ska vara giltigt krävs dock att testamentet inte inskränker på varken dina eller din särbos barns rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av den arvsdel som barnet skulle haft rätt till utan testamente, vilket framgår av 7 kap 1 § ärvdabalken. Om ett testamente inskränker på ett barns rätt till sin laglott, kan barnet föra klandertalan och därmed få ut sin hela laglott. Detta framgår av 7 kap 5 § ärvdabalken.

Ett exempel kan ges för att ytterligare förtydliga:

Om din totala egendom är 2 000 000 kr och du har två barn, kommer deras arvslotter utan testamente att vara 2 000 000/2 = 1 000 000 kr vardera. Deras laglotter är då 1 000 000/2= 500 000 kr vardera. Om du testamenterar bort din andel av torpet, och det är värt 250 000 kr, kommer dina barn få ut (2 000 000 - 250 000)/2 = 875 000 kr vardera. I och med att 875 000 kr är mer än deras laglotter som är 500 000 kr, är det i exemplet inga problem att testamentera torpet till din särbo.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Vill du ha ytterligare rådgivning och hjälp med att skriva testamente, rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon av våra jurister genom att maila info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare