Kan man som förälder slippa 6 månaders prövotid vid skilsmässa?

Jag och min man har skickat in skilsmässopapper och då vi har 2 gemensamma barn (en nu på 3 veckor och en på 2.5 år) så har vi en prövotid på 6 månader. Vi har valt att jag ska ha ensam vårdnad om båda barnen när skilsmässan gått igenom. Men till min fråga, kan man även när man har barn på något vis slippa dessa 6 månader? Tänker om det är okej med ett intyg från psykolog eller liknande att det är bäst att skilsmässan går igenom redan nu. För jag ammar barnet på 3 veckor men både jag och läkare misstänker att det är pga stressen kring skilsmässan som min amning inte riktigt fungerar och barnet inte går upp i vikt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag ta upp regler som finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Betänketiden vid skilsmässa har väldigt begränsade undantag

Jag förstår att regeln om betänketid vid skilsmässa om barn kan få en påfrestande inlåsningseffekt i en familj där föräldrar är helt säkra på att de vill gå isär. Tyvärr finns det bara ett undantag från den här regeln och det gäller bara när ett par med barn redan har levt separerade i två år eller mer (ÄktB 5 kap. 4 §).

Det går alltså inte att komma undan betänketiden och få skilsmässan att gå igenom innan sexmånadersperioden har tagit slut och jag har tyvärr inte så många juridiska verktyg som kan hjälpa till i den här situationen. Eftersom du misstänker att problemen med stress och amning kommer av skilsmässan, så är mitt bästa råd att försöka komma vidare i praktiken och försöka bortse från att skilsmässan inte går igenom juridiskt riktigt än.

Prövoperioden hindrar inte separation och bodelning

Den här prövoperioden är bara en period mellan det att ni skickade in skilsmässopappren till det att domstolen verkligen beslutar att äktenskapet är upplöst. Vill ni till exempel flytta isär och så att säga skilja på er i praktiken finns det inte något som hindrar er från det.

Ni kan också göra en bodelning redan nu, trots att betänketiden fortfarande pågår. Huvudregeln är att bodelningen görs när man har fått en dom från domstol efter betänketiden, men om du eller din man begär det kan ni alltså göra det redan nu (ÄktB 9 kap. 4 §). Om ni genomför en bodelning innan betänketidens slut kommer ni inte ha det kvar efter sexmånadersperioden. Detta kan möjligtvis också hjälpa er att gå vidare och minska på stressen under den här perioden.

Även om ni inte kan hoppa över prövoperioden på sex månader kan ni alltså göra en bodelning och separera redan nu. När sexmånadersperioden är slut har ni då bara kvar att begära att domstolen meddelar ett beslut om att ert äktenskap ska upplösas. På så sätt kanske det går att minska på stressen som du upplever på grund av att skilsmässan inte gått igenom än.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och att du hittar något sätt att minska stressen, så att inte du och ditt barn blir lidande. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare