Kan man som 13-åring dömas för stöld?

Hej, jag är en 13 åring kille som har snattat saker för ca 70-100 kr. Jag är ganska orolig över detta för att ägaren av butiken sa att om detta hände igen skulle han ta det vidare. Det jag undrar är kommer jag få någon straff eller böter?

Lawline svarar

Hej,

stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär stöld?

Först och främst vill jag förklara vad stöd innebär. Stöld är när man olovligen tar något som tillhör någon annan med syfte att behålla det för sig själv, sälja det eller likande. Stöld regleras i brottsbalken (BrB). Det finns olika typer av stöldbrott, ringa, normalgraden och grov stöld.

VIlken grad av stöld är det i ditt fall?

Det verkar här röra sig om en ringa stöld då det var stöldgods under 1250 kr. När det rör sig om en ringa stöld är påföljden böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 2§ BrB). Det vanligaste straffet är böter då fängelsestraff enbart döms ut i särskilda fall.

Här spelar dock ålder en roll då den lägsta åldern för att kunna straffas är 15 år (1 kap. 6§ BrB). Därför kan du som är 13 år inte dömas till något straff alls.

Slutsats

Det rör sig här om en ringa stöld, vilket man normalt kan få böter för, men eftersom du är under 15 år kan du inte straffas.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare