Kan man skydda ett arv från utmätning?

Hej!

Jag har en fråga som gäller arv. Min ena son har skulder hos kronofogden. Om något skulle hända mig så har jag en försäkring som tillfaller mina barn. Antar då att kronofogden skulle ta hans del av arvet.

Finns det något man kan göra för att en sådan situation inte skulle uppstå. För mig handlar det om en trygghet att veta om något händer mig att barnen får det bra. Skriver man testamente eller vad gör man?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kronofogden har som huvudregel rätt att utmäta all egendom som tillhör eller ska anses tillhöra gäldenären (se 4 kap. 2 § utsökningsbalken (UB)). Detta innebär att det finns en risk för att din son kommer att bli föremål för utmätning när han fått sin del av arvet efter dig.

För att undvika att kronofogden kommer att utmäta din sons arv kan dock vissa åtgärder vidtas. För det första kan du upprätta ett testamente genom vilket din son ärver egendom med föreskriften att egendomen inte får överlåtas (ett så kallat överlåtelseförbud). Ett sådant förbud innebär att egendomen blir knuten till din son och får följaktligen som huvudregel inte utmätas av kronofogden (se 5 kap. 5 § UB).

För det andra är det möjligt för din son att avstå från eller avsäga sig arvet. Ett arvsavstående innebär att din son avstår från arvet till förmån för exempelvis hans egna barn. Detta innebär att barnen träder in som dödsbodelägare i hans ställe och tilldelas hans lott. En risk med detta förfarande är att sonens avstående kan betraktas som en gåva till barnen och kan gå åter genom s.k. återvinning om han skulle försättas i personlig konkurs (1 kap. 1 § och 4 kap. 6 § konkurslagen). Ett avsägande av arvet innebär istället att din son helt avsäger sig sin rätt till arv och den del av arvet som skulle ha tillfallit honom fördelas mellan de resterande arvingarna. Detta alternativ innebär dock att sonen väljer att inte ta emot något arv.

Vidare skrev du i din fråga att du har en försäkring som kommer att tillfalla dina barn om något händer dig. Du har dock inte beskrivit vilken typ av försäkring det är fråga om, vilket innebär att jag tyvärr inte kan uttala mig om denna.

Slutligen råder jag dig till att söka juridisk hjälp med dels valet av vilket alternativ som är bäst i ditt fall, dels formuleringen av dessa handlingar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare