Kan man skriva in i testamente att särkullbarn ska ha rätt till efterarv?

Min sambo har ett särkullsbarn som har rätt till sin laglott.

Vi har skrivit ett gemensamt testamente!

Vad händer om min sambo dör före mig?

Det finns något som heter efterarv, hur förfar man för att få med det i testamentet?

Innebär det att särkullbarnet får vänta tills båda samborna är döda?

Som sagt, hur gör man!?

Mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på frågan så får vi gå in i Ärvdabalken (ÄB) och kika, eftersom att din fråga handlar om arv. Jag kommer även att använda mig av Sambolagen (SamboL) för att besvara frågan, då den används på samborelationer.

Laglotten består av halva arvslotten

Grundprincipen är att barn ärver sina föräldrar i lika stora delar, i egenskap av att vara så kallade "bröstarvingar" (ÄB 2 kap 1 §). Laglotten är på halva den summa som barnet skulle ha ärvt, om det inte hade funnits något begränsande testamente eller liknande. Om din sambo efterlämnar 100 kr, så är barnets arvslott inledningsvis 100 kr. Laglotten blir då 50 kr (ÄB 7 kap 1 §).

Ett särkullbarn i en samborelation har alltid rätt att få ut sin laglott direkt

Viktigt att nämna är att reglerna gällande gifta makar och sambos är lite olika. Som gift har man ett mer omfattande skydd, som bl.a. innebär att den efterlevande maken ärver den avlidne maken före deras gemensamma barn (ÄB 3 kap 1 §). Detta innebär att barnen senare har rätt till ett s.k. efterarv, vilket de får ut när den efterlevande maken sedan har gått bort (ÄB 3 kap 2 §).

Ett särkullbarn har däremot alltid rätt att få ut sin laglott direkt. Särkullbarnet kan dock avstå från sitt arv till förmån för den avlidne förälderns make, vilket innebär att även särkullbarnet har rätt till efterarv som ska delas ut när den efterlevande maken dör (ÄB 3 kap 2 § och 9 §). Dessa skyddsregler går dock inte att använda för sambos, där en liknande situation endast kan regleras genom ett testamente.

Ni kan i ett testamente skriva att ni önskar att särkullbarnet avstår från sin rätt till laglotten

Ni kan i ert testamente skriva att ni önskar att den efterlevande sambon ska få sitta kvar i ett orubbat bo, och att särkullbarnet därför ska avstå från sin rätt till laglotten. I så fall ärver den efterlevande sambon allt med fri förfoganderätt. Detta innebär att sambon ärver all egendom och får bestämma över den som denne vill, men att sambon däremot inte har någon rätt att testamentera bort den. Dock så kan särkullbarnet begära en jämkning av testamentet för att få ut sin laglott, om denne inte skulle acceptera testamentet. Särkullbarnet har då rätt att få ut laglotten direkt. Huruvida särkullbarnet vill jämka eller ej, ligger helt i händerna på särkullbarnet självt. Man kan med andra ord aldrig tvinga särkullbarnet att avstå från sin rätt till laglotten (ÄB 7 kap 3 §).

Exempel: I händelse av att din sambo avlider kan ni göra en bodelning enligt Sambolagen (SamboL 8 §). När den är klar så har du och din sambo exempelvis lika stora delar på 100 kr var. Din sambos del på 100 kr ska egentligen gå till särkullbarnet, men om denne väljer att inte jämka testamentet så får du ärva dessa med förtur. Då har du 200 kr, och egendomen du fick utav din sambo i arv utgör en andel på 100/200 = 1/2. När efterarvet till särkullbarnet sedan ska räknas ut, så görs det utifrån andelen. Om du vid din bortgång efterlämnar 200 kr, så blir efterarvet 200 x 1/2 = 100 kr. Det är med andra ord ingen fast summa som utgör efterarvet, utan en andel. Därför kan efterarvet bli både större och mindre, om din egendomsmassa har förändrats.

Man kan givetvis också utforma testamentet på andra vis. Man kan t.ex. skriva att särkullbarnet får ut sin laglott direkt och resterande del först efter det att den efterlevande sambon har gått bort.

Ni kan också skriva ett testamente som endast ger särkullbarnet rätt till laglotten

Man kan också skriva ett testamente som innebär att den efterlevande sambon ärver med full äganderätt. Detta ger den efterlevande sambon all makt över egendomen, minus laglotten som kan begäras ut direkt. Blir så fallet så har du även rätt att testamentera bort egendomen och göra som du vill med den. I ett sådant fall har alltså särkullbarnet endast rätt till sin laglott, men inte till något efterarv om laglotten redan har begärts ut.

Exempel: Om vi använder samma siffror som tidigare, så har du och din sambo 100 kr var efter bodelningen. Efter att särkullbarnet har fått ut sin laglott på 50 kr, så ärver du resterande 50 kr från din sambo. Du har då 150 kr som du får göra precis vad du vill med.

Sammanfattning

Din sambos särkullbarn har rätt att få ut sin laglott direkt, i händelse av att din sambo dör före dig. Ni kan dock skriva ett testamente där ni uttrycker er önskan att få sitta kvar i ett orubbat bo, och att särkullbarnet ska avstå från sin rätt till laglotten. Särkullbarnet har isåfall senare rätt till ett efterarv. Viktigt att komma ihåg är att man aldrig kan tvinga särkullbarnet att avstå från sitt arv, då det ligger helt i händerna på barnet själv. Om ni istället bestämmer att du ska ärva med full äganderätt, så har särkullbarnet endast rätt till att få ut sin laglott direkt och inte till något efterarv överhuvudtaget.

Mina råd till dig

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med våra duktiga jurister på info@lawline.se för att få hjälp med att skriva ett testamente. Det går givetvis bra att ställa en ny fråga här också, om du skulle undra över något mer.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare