Kan man skilja sig utan makens samtycke och vad händer med gemensamt hus?

Hej!

Jag vill skiljas och letar annat boende, äger idag hälften av huset och min man andra halvan.

Han motsätter sig skilsmässan och har inte ens börjat leta annat boende men har inte råd att ha kvar huset själv.

Vad kan jag göra?

Jag vill komma bort från honom så fort som möjligt för min och min sons skull men har inte råd med dubbla hyror.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras enklast genom att dela upp den i två frågor. En fråga om hur du lyckas med en skilsmässa och en fråga om vad du kan göra med huset. Jag tolkar frågan som att du vill skilja dig men att din make inte vill det. Sedan uppfattar jag det även som att du äger 50 % av huset och din make 50 %. Jag kommer att börja med att förklara hur reglerna ser ut angående skilsmässa och sedan förklara reglerna kring samägd egendom.

Hur går en skilsmässa till?
Regler kring skilsmässa finns i 5 kap. äktenskapsbalken (ÄktB). Du skriver att din make inte vill skilja sig. Det innebär att en betänketid kommer att föregås innan äktenskapet upplöses, 5 kap. 2 § ÄktB. Regeln om betänketid gäller även om någon av er varaktigt bor med eget barn under 16 år som står under den makens vårdnad, 5 kap. 1 § ÄktB.

Som jag tolkar det kommer inte du och din make gemensamt lämna in en ansökan om skilsmässa eftersom hen inte vill skilja sig. Det innebär att betänketiden kommer börja löpa när ditt yrkande om äktenskapsskillnad meddelas till maken. När minst sex månader har löpt på betänketiden ska någon av er framställa ett särskilt yrkande till tingsrätten om att äktenskapet ska upplösas. Från och med att betänketiden har börjat löpa har ni ett år på er att yrka att äktenskapet ska upplösas, 5 kap. 3 § ÄktB.

Det är först när domen har vunnit laga kraft(dvs när den inte går att överklaga längre) som äktenskapet är upplöst, 5 kap. 6 § ÄktB.

Vad har du för möjligheter angående huset?
Du och din make äger 50 % av huset vardera vilket gör Lag (1904:48) om samäganderätt tillämplig. Om du och maken inte har avtalat om annat så har du rätt att hos rätten ansöka om att sälja huset på offentlig auktion. Detta görs då för bådas räkning och ni får 50 % av värdet var. Det finns dock ett hinder mot försäljning - nämligen om din make kan visa att det finns synnerliga skäl för att inte låta huset säljas. Kravet på synnerliga skäl är högt uppställt och det är sällan en part lyckas bevisa det, 6 §. Det står din make fritt att köpa tillbaka huset på auktionen och då slipper du i vart fall bördan av den hyran. En sådan ansökan ska skickas in till tingsrätt i den ort huset finns, 18 §.

Sammanfattning:
Din make kan inte hindra dig från att lösa upp äktenskapet efter betänketiden löpt ut. Du ansöker om en äktenskapsskillnad hos tingsrätten på den ort ni bor på eller där en av er bor på, 14 kap. 3 § ÄktB. Hen kan inte heller hindra dig från att sälja ert hus om det inte föreligger synnerliga skäl. Du ansöker om att huset ska säljas på auktion hos den tingsrätt på den ort huset är beläget.

Hoppas det var svar på din fråga. Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Jennifer AbdulahadRådgivare