Kan man själv göra en ändring i sitt testamente eller måste en jurist hjälpa till?

Hej Vi har skrivit ett testamente. Utfört av advokatbyrå. Vi önskar emellertid göra en liten ändring. Kan vi göra den lilla ändringen själva? med nya påskrifter förstås ..eller behöver en jurist göra detta

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ni själva kan ändra i ert testamente eller om en jurist måste göra detta eftersom ni fick hjälp av en jurist med att upprätta testamentet från början. Jag kommer i mitt svar att använda mig av regler i ärvdabalken (ÄB).

Ni kan själva göra ändringar i testamentet
Man kan göra ändringar och tillägg i sitt redan existerande testamente. När man gör ändringar gäller dock samma regler och formkrav som när man upprättar ett testamente (10 kap. 6 § ÄB). Det finns inget krav på att man måste få hjälp av en jurist för att upprätta ett testamente utan det kan man göra på egen hand. Därmed finns heller inget krav på att en jurist måste göra den ändring i testamentet ni önskar bara för att en jurist hjälpte er med upprättandet av testamentet från första början.

Däremot måste som sagt alla formkrav som finns vid upprättande av testamente även uppfyllas vid ändringar i detsamma. Därför måste ändringarna göras skriftligen och testamentet ska undertecknas av testatorn samt bevittnas av två vittnen. Dessa vittnen ska också vara införstådda med att handlingen är ett testamente och även de ska underteckna testamentet (10 kap. 1 § ÄB). Vittnena måste dessutom uppfylla kraven för att vara testamentsvittnen (se 10 kap. 4 § ÄB).

Avslutande ord och råd
Sammanfattningsvis är det alltså möjligt att göra en ändring i ert testamente. Det måste inte vara en jurist som gör ändringen utan den kan ni göra själva. Om ni väljer att göra den på egen hand är det dock viktigt att ni ser till att alla formkrav som gäller för upprättande av testamente uppfylls även när ni gör ändringen (se framförallt 10 kap. 1 § ÄB). Nya påskrifter från er krävs alltså men det räcker inte. Ändringen måste också bevittnas av två vittnen som också undertecknar testamentet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare