Kan man se till att person som är föremål för kronofogden får behålla sitt arv

Vi har två bröstarvingar. Den ene har p.g.a. sjukdom hamnat hos kronofogden. Hen är sjukpensionär och har månatlig utmätning på sin pension. Kan vi skydda hans kommande arv genom att göra nåt som är lagligt?

Hens största skuld är en bank som kräver tillbaks lån på ett hus som togs på exekutiv auktion. Hen vill göra rätt för sig men vi vill att hen ska få hjälp till nystart i livet. Hen är ingen brottsling men behandlas som en sån.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett kortfattat svar på din fråga är att det inte finns något lagligt sätt att skydda en persons rätt att få behålla sitt arv när personen är föremål hos kronofogden. För att ditt barn ska kunna ta del av arv och också behålla arvet krävs att han är skuldfri, i annat fall kommer kronofogden att utmäta arvet.

Jag rekommenderar att ditt barn ansöker om skuldsanering för att bli av med sina skulder innan ni avlider. För att få skuldsanering krävs att man uppfyller vissa krav som kronofogden prövar. Av 5 - 10 §§ skuldsaneringslagen framgår villkor som måste uppfyllas för att man ska få skuldsanering.

Av 7 § skuldsaneringslagen krävs att man är kvalificerat insolvent. Detta innebär att man har skulder som man inte kan betala tillbaka och som man inte heller förväntas kunna betala tillbaka under en lång period framöver.

En skuldsanering pågår vanligtvis under 5 år, se 34 § skuldsaneringslagen. Man lever då på existensminimum, alltså ett belopp om pengar som gör att man kan leva och förse sig med det minsta man som människa kan tänkas behöva. Efter denna period blir man helt eller delvis skuldfri.

Du hittar information om hur man ansöker om skuldsanering på kronofogdens hemsida, här

Hoppas att det löser sig och att detta svar var till er hjälp. För fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga här på Lawline,

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare