kan man säga upp provanställning p.g.a. sjukskrivning?

Hej. Jag var sjukriven med intyg i 4 dagar pågrund av en lättare operation. Idag när jag skulle återgå till jobbet så blir jag inkallad för en uppsägning. Och på det pappret står det härmed varslas ni i enlighet med paragraf 31. Och den förklaringen jag fick av min chef var att det inte funkar att ha mig på arbetsplatsen inget mer fick jag. Och det tar jag personligt. Är det okej att säga upp ngn precis efter en sjukskrivning och för mig låter det som att det är pågrund av att jag var borta i 4 dagar. Jag hade inte fast anställning.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör uppsägning, och av din fråga att du säger att du inte har fast anställning så förutsätter jag att du har provanställning med tanke på att 31 § LAS (lagen om anställningsskydd) just rör provanställningar.

Vid provanställningar har tyvärr inte arbetstagaren ett särskilt starkt skydd. Provanställningar är just en avgränsad tid där den anställde "prövas" och om det inte fungerar så får arbetsgivaren säga upp personen med den anledningen att det inte fungerar , förutsatt att man varslas, vilket ni har gjort. Vid tillsvidareanställningar får man bara säga upp personer p.g.a. arbetsbrist eller avskeda p.g.a. misskötsel (efter många varningar och åtgärder). Man får alltså inte säga upp någon på grund av personliga skäl då, men vid provanställningar behöver inte arbetsgivaren ange ett skäl. Enligt den 31 §, som din arbetsgivare hänvisar till har du rätt att överlägga och diskutera detta beslutet med den lokala fackföreningen. Arbetsgivaren har alltså en så kallad överläggningsskyldighet. Arbetsgivaren är vid en sådan överläggning skyldig att redovisa skälen för uppsägningen för att på så sätt informera arbetstagarsidan vidare angående uppsägningen.

Men som sagt har man relativt fria händer när det är en provanställning, man behöver inga specifika skäl. Den enda gränsen som finns är att det inte får vara p.g.a. diskriminering. Om en arbetsgivare avbryter en provanställning p.g.a. diskrimineringsgrunderna (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder) är uppsägningen ogiltig. Kortare sjukdomsfall räknas inte in under diskrimineringsgrunden "funktionsnedsättning". Jag råder dig att kontakta den lokala fackföreningen och föreslå överläggning.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare