Kan man överlåta en skuld utan samtycke av fordringsägaren?

Jag och min make är skyldig hans pappa en summa pengar. Min make vill stå på skulden själv och avskriva mig helt. Är det juridiskt hållbart om vi skriver ett sådant avtal själva och därefter visar hans pappa ? Eller måste pappan godkänna att jag avskrivs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämplig för frågor om hur fordringar ska betalas är skuldebrevslagen (SkbrL). När flera personer står på en skuld är huvudregeln att de är solidariskt ansvariga (2 § 1 stycket SkbrL). Detta gäller om ingenting annat avtalats mellan din makes pappa och er. Solidariskt ansvar innebär att din makes pappa kan kräva vem som helst av er på hela skulden när den förfallit till betalning. Om någon av er betalar hela skulden är den andre sedan skyldig att i efterhand betala sin del till den som först betalade (2 § 2 stycket SkbrL).

Om ni vill att skulden ska skrivas över så att endast din make står på den innebär det att du överlåter din skuld till din make. En sådan överlåtelse får inte göras utan samtycke från fordringsägaren. Anledningen till detta är att denne inte utan egen medverkan ska behöva hamna i en situation där möjligheterna att få betalt för skulden är sämre än de varit utan överlåtelsen.

Du och din make kan själva komma överens om att det är han som ska betala skulden och inte du. Ett sådant avtal är bindande mellan er, men inte gentemot hans pappa. Du kan alltså i en sådan situation fortfarande bli krävd på hela skulden, men din make skulle då vara skyldig att ersätta dig för hela beloppet.

Mitt råd till er är att komma överens med din makes pappa då detta är det enda sättet för dig att inte längre vara bunden gentemot honom. Om han inte samtycker är ett alternativ att du och din make upprättar ett eget avtal på det sättet jag beskrev ovan.

Med vänliga hälsningar

Sara ArrhenRådgivare