Kan man ombilda en samfällighet till ett aktiebolag?

Kan jag ombilda en samfällighet till ett AB eller kommandit bolag?

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 4 § lag om förvaltning av samfälligheter (LFS), får endast en samfällighet förvaltas antingen 1. Direkt av delägarna (delägarförvaltning), eller 2. en särskild bildad samfällighetsförening (samfällighetsförvaltning). Denna bestämmelse är uttömmande, vilket innebär att en samfällighet  inte får förvaltas av exempelvis ett aktiebolag.

Dock enligt min mening skulle ett ombildande kunna ske, på så sätt att en samfällighet är en juridisk person( 17 § LFS) och kan överlåta fastigheterna (samfälligheten) vid beslut av delägarna tillsammans till ett aktiebolag och därefter bestämmer att samfälligheten upplöses. Detsamma bör gälla avseende ett kommanditbolag.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare