Kan man öka sin efterarvsandel?

Hej

Jag har en fundering.

Pappa och mamma har ett gemensamt barn och det är jag. Mamma har dessutom ett barn sen tidigare äktenskap, min halvbror. Jag vet hur situationen blir om mamma går bort först, men hur fungerar det nu när pappa har gått bort först? "Ärver" mamma allt följt av att jag och min halvbror ärver hälften var när hon går bort eller har jag rätt till större del då? Och spelar det någon roll för min del sen när mamma går bort och arvet ska delas ut om vi använder oss av taxeringsvärde eller marknadsvärde (värderat värde) på deras gemensamma hus just nu i dödsboet/bouppteckningen. Dödsboet/bouppteckning är dessutom inlämnad och värderingen är gjord med taxeringsvärde. Jag har börjat fundera på detta i efterhand och funderar om det spelar någon roll för värdet på min arvsdel sen när mamma går bort. Om det spelar roll, kan man då göra om eller uppdatera bouppteckningen med det nya värderade husvärdet? Det har gått någon månad, pappa gick bort i april och allt lämnades in inom 3 månader. Jag är jättetacksam för svar på mina funderingar. Ha en trevlig dag. Hälsningar, Christer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom din mamma och pappa var gifta kommer din mamma att ärva din pappas tillgångar (om det inte finns testamenten eller andra barn till din pappa), ärvdabalken 3 kap 1 §. Som enda barn får du då en efterarvsrätt i din mammas framtida dödsbo. Det innebär att när hon dör så kommer den del som din pappa lämnat efter sig tillfalla dig först, därefter kommer resten av kvarlåtenskapen fördelas mellan dig och din halvbror (om inget testamente upprättas eller liknande), 3 kap 2 §. Du har alltså rätt till en större del än din halvbror då arvet efter din mor ska fördelas.

Om det spelar roll om taxerings- eller marknadsvärdet borde användas är en svårare fråga. Om du vill ha ut så mycket arv det går när din mammas kvarlåtenskap ska fördelas är det bra att ha stor efterarvsandel från din pappa, eftersom du inte ska dela den delen med någon annan. Om din pappa hade mer tillgångar än din mamma, och din efterarvsandel därmed blir mer än hälften i din mammas dödsbo, kommer efterarvsandelen sjunka om huset värderas högre. Tvärtom blir det om din mamma har mer tillgångar än vad din pappa hade, då kommer din efterarvsandel höjas om huset värderas högre Om de bara hade giftorättsgods och har delat allt lika spelar det ingen roll om värdet på huset ökar, din efterarvsandel kommer ändå att landa på 50 %.

Om du kommer fram till att din mor, genom till exempel massa enskild egendom, har mer tillgångar än vad din pappa lämnar efter sig gynnas du av att det gemensamma huset värderas högre. Då kan det bli aktuellt med en tilläggsbouppteckning, ÄB 20 kap 10 §. Jag är dock tveksam till att det går att ändra värderingen, det är inte säkert att det klassas som en felaktighet som lagtexten kräver. Om du vill höra vad som gäller där rekommenderar jag att ringa Skatteverket för att få ytterligare information om tilläggsbouppteckning.Med vänlig hälsning,
Henrik ÄrnlövRådgivare