FrågaAVTALSRÄTTGåva18/11/2017

Kan man kräva ut pengar man blivit lovad som gåva?

Hej, har ett problem då min pappa vägrar ge mig mina födelsedagspengar. Jag är 20 år och har inte haft någon kontakt med min pappa på länge. När jag frågar om jag kommer få mina födelsdagspengar vägrar han ge mig dem. Han sätter in pengarna "till sig själv" då han använder sig av sin bank och gör olika sparkonton till sina barn. Det är så att han sätter in pengar varje år på ett av hans konton som står i mitt namn. Varje år görs nya inbetalningar till mitt sparkonto i min pappas namn, vilket betyder att summan har ökat varje år då jag endast fått pengar "inbetalade till mitt sparkonto". Då jag aldrig sett dessa pengar och inte har kontroll över dem undrar jag om det finns något jag kan göra för att få dem? Jag vet inte ens om han har spenderat alla mina pengar men kan jag på något sätt kräva att få dem? Jag tänker mig att det är en form av gåva som jag egentligen skall ha men inte fått besittning till.

Väldigt hjälpsamt med svar, tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har helt rätt i att det rör sig om en gåva, och eftersom pengar är lös egendom så är gåvolagen tillämplig i den här situationen. Enligt 1 § gåvolagen är en ett löfte om gåva inte bindande förrän gåvan fullbordats. Undantag görs om löftet finns i ett skuldebrev eller någon annan handling som överlämnats till den som ska ta emot gåvan, alltså till dig. Reglerna ser ut på det här viset för att det inte ska gå att "råka" lova bort gåvor.

Om du inte har fått ett skriftligt gåvolöfte krävs det att gåvan är fullbordad för att den ska vara bindande. För att gåvan ska anses vara fullbordad måste du enligt 2 § gåvolagen ha fått den i din besittning. Du skriver att kontot egentligen är din pappas och att du inte har någon kontroll över det. Vid sådana förhållanden räknas det dessvärre inte som att du fått besittning till pengarna, även om kontot står i ditt namn. Gåvan är därför inte fullbordad. Utan en skriftlig utfästelse från din pappa finns det därför ingen möjlighet att på juridisk väg kräva ut pengarna.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare