Kan man kräva försäljning på auktion av en samägd gård?

Hej!

Min fråga gäller försäljning av en samägd gård. Det finns tre delägare; en 95-årig dement man som bor på ett boende , en brorson till denne man och två systerbarn som delar på en tredjedel. En av syskonbarnen är också godman till den demente mannen. Nu vill de båda syskonbarnen, varav en är godman , sälja gården på öppna marknaden. Kan de kräva detta och hur påverkas ärendet av godman förhållandet? Inga testamenten är kända.

Tacksam för lite klarhet i saken.

Vänliga hälsningar

Gunilla Göransson

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den här typen av frågor regleras i Samäganderättslagen. Om inte annat är avtalat mellan delägarna så har varje delägare rätt att begära att gården säljs på offentlig auktion, detta följer av 6 § samma lag. De övriga delägarna kan begära att försäljningen skjuts upp om man kan visa synnerliga skäl, som exempel kan nämnas att man vill göra klart en påbörjad renovering som kommer att höja fastighetens marknadsvärde, men någon uttömmande lista på vad synnerliga skäl kan vara är inte möjlig att redogöra för. Det faktum att det finns en god man påverkar inte varje enskild delägares rätt att begära att gården säljs på offentlig auktion.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare