Kan man kräva att en före detta make byter efternamn?

Hej jag har varit gift med en rysk tjej och vi är skilda nu ,

eftersom jag har upptäckt att denna dam va ute efter uppeheltilstånd i Sverige när jag märkte efter 4 månader

att hon va ute bara för att stannar i sverige hon har fått 2 år tillstånd från migrationverket ,

ok jag känner mej lurad ,men en sak jag ville att hon ska inte använda mitt efternamn ,

det känns så jobbigt för mej,

Går det att hon tar bort mitt efternamn ,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget krav på att din fru måste byta efternamn eftersom ni skilt er utan hon får behålla ditt efternamn om hon vill. Därför föreligger det inga problem med att din fru har kvar det efternamn hon hade under ert äktenskap och du kan därmed inte rättsligt förmå henne att byta det.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare