Kan man göra sin förälder arvlös genom att skriva ett testamente?

Min son är 12 år. Han har pengar från en försäkring, 240000. Han frågade mig vad som händer om han dör. Han vill inte att hans pappa ska få pengar om det skulle hända. Vad svarar jag honom? Kan ett barn skriva testamente? Har aldrig hört något liknande. Sonen har autism och jag kommer inte få en lugn stund förrän jag gett ett korrekt svar. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om ditt barn kan göra sin förälder arvlös samt om han kan göra det genom att skiva ett testamente. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån ärvdabalken (ÄB) och bortse från regler om vad som gäller om arvlåtaren har barn eller är gift.

En förälder kan göras arvlös

Till den första arvsklassen hör bröstarvingar (arvlåtarens barn). Finns det inga bröstarvingar är det andra arvsklassen som aktualiseras vilken består av arvlåtarens föräldrar. Föräldrarna tar då hälften var av arvet (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Den enda som inte kan göras arvlös är arvlåtarens barn genom laglottsrätten och föräldrar kan därav göras arvlösa (7 kap. 1 § ÄB). För att din sons egendom inte ska tillfalla hans pappa till hälften om han skulle avlida behöver han skriva ett testamente där han fördelar sin kvarlåtenskap.

Du kan skriva ett testamente

För att ett testamente ska vara giltigt måste man iaktta vissa formkrav. Testamentet måste upprättas skriftligen och bevittnas av två personer. Din son måste skriva under testamentet medan dessa två personer bevittnar och skriver under testamentet. De som bevittnar måste veta att det är ett testamente men de behöver inte veta om innehållet i detta (10 kap. 1 § ÄB). Övriga praktiska råd om en eventuell senare tvist skulle uppkomma är att testamentsvittnena vid sina namn undertecknar yrke och hemvist samt datum för bevittnandet (10 kap. 2 § ÄB). Skulle sonens pappa hävda att formkravet för testamentets giltighet inte är uppfyllt, trots att vittnena intygat det, är det pappan som har bevisbördan (10 kap. 2 § andra stycket ÄB). Observera dock att du som mamma inte kan utgöra ett av vittnena och inte heller någon person som kan få del av egendomen (10 kap. 4 § första stycket).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare