Kan man göra ett barn arvslös?

Min far är i livet och har ärvt en gård av sina föräldrar med sin bror. Bägge bröder har 4 barn var så nästa generation blir 8 arvtagare.

En situation har uppstått att min fars ena barn har gjort betydlig skadeverk på gården som nu är en polissak och under utredning. Personen i fråga är försvunnen och inte möjlig att få kontakt med.

Min far vill skriva över sin del av arvet på mig i samtycke av han resterande 2 barn. Han har skulder för försäkringar och dylikt till sin bror rörande denna gården.

Är detta möjligt eller kan den försvunna sonen kräva att få arv efter att pappa går bort? Hade det bästa varit att han heller skriver över sin del på sin bror så att alla vi 4 barn blir utan arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB).

Laglott
Huvudregeln är att bröstarvingar (barn i rakt nerstigande ledd) alltid har rätt till sin laglott, 7:1 § ÄB. Laglotten bestäms genom att man delar kvarlåtenskapen i två lika stora delar. Ena delen får testamenteras till vem som helst och den andra delen (laglotten) ska delas lika mellan bröstarvingarna i lika stora delar. Om det skulle vara så att hela kvarlåtenskapen testamenteras bort och laglotten åsidosätts måste bröstarvingen kräva sin rätt genom att jämka testamentet, 7:3§ ÄB.

Jämkning
Bröstarvingar har sex månader på sig att jämka testamentet från den dagen de fått vetskap om testamente annars går rätten att jämka förlorad, 14:5 ÄB.

Preskription
Om en arvinge finns på okänd ort och därav ej kan delges så gäller inte regeln om sex månaders i 14:5 §. Om man inte får tag på en arvinge som befinner sig på okänd ort, preskriberas dennes rätt till jämkning fem år efter att en kungörelse gjorts allmänt känt, 16:1 ÄB. Alltså har en arvinge fem år på sig från kungörelsen (inte dödsfallet) att göra anspråk på arvet.

Förskott på arv
I kapitel 6 ärvdabalken kan man göra avdrag ifrån en arvinges laglott genom att räkna av vad denne har fått tidigare. Ett exempel på förskott på arv är att föräldrar köper en bostad eller liknade till ett barn. Om skador som en arvinge har orsakat med tiden ska räknas som ett förskott på arv måste en domstol avgöra, då det inte finns någon klar regel i kapitel 6.

Sammanfattningsviss
Man får testamentera sin kvarlåtenskap till vem man vill. Bröstarvingar kan inte göras arvslösa och de har alltid rätt till sin laglott, men denna rätt måste krävas genom jämkning om kvarlåtenskapen har testamenterats bort. En jämkning av testamente måste ske inom sex månader. Om en bröstarvinge befinner sig på okänd ort förloras rätten till jämkning efter fem år.

Din fråga
Din far kan skriva över hela sin del på dig på dig om du har dina två syskons medgivande. Ditt syskon som befinner sig på okänd ort har fem år på sig att jämka testamentet ifrån att ni gjort en kungörelse enligt 14:5§ ÄB. Din pappa kan skriva över gården på sin bror, men detta överlåtande kan också jämkas av ditt syskon då detta är ett försök att kringgå arvsrätten.

Min rekomendation
Jag rekommenderar inte att din far skriver över gården på sin bror, då ni kommer förlora rätten till arv på denna egendom och ditt syskon kan i slutändan ändå jämka testamentet. Jag rekommenderar att ni gör en kungörelse och skriver över gården på dig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig för er.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare