Kan man gå runt preskriptionstiden i semesterlagen?

Finns det något sätt att gå runt paragraf 33 i semesterlagen?

Det är så att jag har nyligen fått reda på att min förra arvetsgivare som jag slutade jobba för 2013 inte betalade ut min semester ersättning. Vi fick informationen att den ingick i själva månadslönen, men det visade sig att det inte fanns med i vårat anställningsavtal.

Jag fick den informationen av en gammal kollega som stämmde dom och vann. Nu nekar dom mig mina pengar på grund av paragraf 33.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kommer med största sannolikhet bli svårt att gå runt 33 § semesterlagens preskriptionstid i detta fall. Enligt denna paragraf måste du väcka talan hos domstol inom en tidsperiod av två år från utgången av det år du skulle få din semesterförmån. Således har det i din fråga gått för lång tid för att du ska kunna kräva din semesterersättning.

Det enda sättet jag kan tänka mig att gå runt denna ovan nämnda preskriptionstid är om det finns ett kollektivavtal som ger dig rätt till längre preskriptionstid (och således säger att 33 § semesterlagen inte ska tillämpas i sammanhanget). Detta är förmodligen inte särskilt sannolikt, men kan åtminstone vara värt att kolla upp.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare