Kan man frångå bodelningsreglerna om hälftendelning vid skilsmässa?

Hej,

Jag och min fru ska skilja oss. Vi har ett hus tillsammans som hon gick in med en kontantinsats i men vi äger huset gemensamt (50/50).

Finns det regler som säger att vi vid bodelningen måste dela lika eller kan hon få mer som kompensation för den kontantinsats hon lagt om vi båda är överens (även om det inte finns något juridiskt som ger henne rätt till mer)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Vissa av reglerna är tvingande, och andra kan ni frångå genom en överenskommelse mellan er.

Ni kan fördela egendomen hur ni vill

Reglerna om hur egendomen skall fördelas är inte tvingande. Ni kan välja precis hur ni vill göra, så länge ni är överens. Ni kan alltså i bodelningsavtalet besluta precis hur ni vill fördela tillgångarna. Allt ni behöver göra är att skriva att tillgångarna har "delats i sämja" eller något motsvarande så att det framgår att ni är överens. Det är inte alls ovanligt att göra på det sättet. Det går alltså utmärkt att dela tillgångarna så att din fru får kompensation för kontantinsatsen.

En begränsning som kan vara bra att känna till är att om ni frångår reglerna om hälftendelning inte får bodela på ett sätt som skadar någon borgenär. (13 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att ni inte bör bodela så att ni inte har täckning för era skulder.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare