Kan man fälla träd på en grannfastighet?

Hej! Vi har en stor gran, som står på en annan markägares mark, nära tomtgräns. Nu är det så att den lutar kraftigt över vårat avloppssystem (slutna tankar glasfiber) Om granen ramlar, så är vi rädda att den skadar vårat avloppstankar. Vi har påpekat detta för markägaren, men det händer inget. Vad har vi för rätt att agera? Kan vi ta ner granen själva, eftersom markägaren nonchalerar oss. Vem blir betalningsansvarig om trädet ramlar över våra avloppstankar? Med vänlig hälsning, X

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om ni, på egen hand, kan fälla er grannes träd alternativt kan kräva att er granne fäller trädet i fråga. Regler om grannars rättsförhållanden återfinns i jordabalkens (1970:994) tredje kapitel. Jag kommer därför, huvudsakligen, att utgå från detta i mitt svar. Jag kommer, därtill, i mindre utsträckning, att hänvisa till brottsbalken (1962:700), skadeståndslagen (1972:207) och plan- och bygglagen (2010:900).

Får man själv fälla en grannes träd alternativt kräva att grannen gör det?

Som regel gäller att en fastighetsägare råder över den växtlighet, innefattande såväl träd som buskar, som växer på dennes tomt. Grannar kan därför, allt som oftast, inte kräva att träd på intilliggande tomter ska fällas. Detta beror på att "på rot stående träd och andra växter" utgör fastighetstillbehör och därför är en del av fastigheten (2 kap. 1 kap. 3 p. jordabalken (1970:994)).

I den mån rötter eller grenar tränger in på en intilliggande fastighet kan ägaren till denna, emellertid, ta bort dessa förutsatt att de medför en olägenhet för honom eller henne (3 kap. 2 § jordabalken (1979:994)). Vad som utgör en olägenhet enligt det aktuella lagrummet är dock svårt att säga. Det kan dock konstateras att "rena bagatellartade olägenheter av alldaglig natur" inte är tillräckligt (se Bengtsson, Jordabalk (1970:994) 3 kap. 2 §, Lexino 2015-05-11 (JUNO)). Alldagliga störningar som är vanliga i omgivningen måste man, helt enkelt, tolerera (se Bengtsson, Jordabalk (1970:994) 3 kap. 1 §, Lexino 2015-05-11 (JUNO)).

Observera dock att ägaren till den besvärande växtligheten alltid ska beredas tillfälle att ta bort eller beskära densamma, i den mån en sådan åtgärd kan befaras medför skada av betydelse för honom eller henne (3 kap. 2 § jordabalken (1979:994)). Oavsett vilket rekommenderas dock, om inte för annat så åtminstone för grannsämjan, att grannen kontaktas innan några åtgärder vidtas (se Bengtsson, Jordabalk (1970:994) 3 kap. 2 §, Lexino 2015-05-11 (JUNO)).

Den aktuella bestämmelsen är, emellertid, inte tillämplig när ett träd lutar in över en intilliggande fastighet (den gäller endast eventuellt inträngande rötter eller grenar). Skulle ni själva fälla grannens gran, utan dennes samtycke, skulle ni därför kunna göra er skyldiga till skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken (1962:700)). Utöver de påföljder som detta skulle kunna föranleda skulle ni, därtill, kunna komma att bli skadeståndsskyldiga för den skada ni åsamkar er grannes egendom (2 kap. 1 § och 5 kap. 7 § skadeståndslagen (1972:207)). Sådana skadestånd kan lätt bli ganska höga (se, exempelvis, NJA 2015 s. 199 p. 12-19).

Finns det några andra bestämmelser som kan vara behjälpliga?

Med detta sagt uppställs vissa krav på att fastighetsägare ska ta skälig hänsyn till sin omgivning vid nyttjande av sin fasta egendom (3 kap. 1 § jordabalken (1970:994)). Detta medför att fastighetsägare ska iaktta en särskild aktsamhetsplikt i förhållande till omgivningen. Denna aktsamhetsplikt innebär att en "underlåtenhet att vidta åtgärder som innebär vissa risker för omgivningen" kan leda till skadeståndsansvar för fastighetsägare i det fall underlåtenheten leder till skador på grannarnas egendom. I sådana fall kan fastighetsägare anses som vållande till skadorna i fråga (se Bengtsson, Jordabalk (1970:994) 3 kap. 1 §, Lexino 2015-05-11 (JUNO)).

Detta innebär, exempelvis, att om trädet i er fråga "lutar kraftigt" till följd av att det är i dåligt skick, och detta är något som ni har påtalat för er granne eller som han eller hon borde ha uppfattat på egen hand, så kan er granne komma att bli skadeståndsskyldig för de skador som trädet orsakar om det faller på er fastighet. Er granne kan, i sådant fall, anses som vållande till de uppkomna skadorna. Detta kräver dock att er granne kunnat förutse och motverka skadorna.

I sammanhanget kan det, dessutom, vara värt att poängtera att om en fastighetsägare bedöms ha vållat skador på en grannes egendom kommer, vanligtvis, fastighetsägarens försäkringsbolag att stå  för självrisken i det efterföljande försäkringsärendet.

Slutligen bör det även påpekas att det uppställs vissa krav på att fastighetsägare vårdar och i övrigt sköter sina tomter på ett sådant sätt att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen inte uppkommer (8 kap. 15 § plan- och bygglagen (2010:900)). Skulle de inte göra detta kan den lokala byggnadsnämnden förelägga fastighetsägaren att vidta nödvändiga åtgärder (11 kap. 5 och 19 §§ plan- och bygglagen (2010:900)). Byggnadsnämnden skulle, exempelvis, kunna "förelägga fastighetsägare att vidta åtgärder vad gäller träd som riskerar att falla" (se Blomberg & Svensson, Plan- & bygglag (2010:900) 8 kap. 15 §, Lexino 2022-06-07 (JUNO)). Exakt under vilka förutsättningar detta skulle kunna bli aktuellt är dock svårt att uttala sig om. Bestämmelsen ska, nämligen, tillämpas på ett återhållsamt sätt (se, exempelvis, MÖD:s dom den 30 april 2015, P 9750-14, s. 3).

Vad som gäller i ert fall

Av det ovan förda resonemanget kan konstateras att ni inte själva kan fälla den aktuella granen. Ni kan egentligen inte heller kräva att er granne ska fälla den. Ni kan dock påpeka för er granne att denne kan komma att bli skadeståndsskyldig för eventuella skador som granen orsakar på er egendom, i det fall den faller ner på er tomt (detta förutsätter dock att granen är i dåligt skick och faller på grund av detta - skulle den falla på grund av väderförhållanden, helt utan samband med dess skick, skulle någon skadeståndsskyldighet knappast komma ifråga). Det skulle kanske få er granne på andra tankar och, eventuellt, vidta åtgärder avseende granen.

I sista hand skulle ni, möjligtvis, kunna vända er till den lokala byggnadsnämnden för att se om ni kan få dem att utfärda ett föreläggande gentemot er granne att vidta nödvändiga åtgärder med hänsyn till granen. Det måste dock påpekas att det är mycket svårt att sia i huruvida byggnadsnämnden skulle kunna komma att utfärda ett sådant föreläggande i det aktuella fallet.

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I det fall jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du har ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare