Kan man få tillfällig ensam vårdnad?

Om man har gemensam vårdnad om ett 12årigt barn men den ena föräldern ska åka utomlands i över ett år. Kan den föräldern som är kvar med barnet i Sverige få egen vårdnad då?

Åtminstone den tiden då den andra föräldern är utanför Sverige?

Nu för tiden så krävs ju ofta båda föräldrarnas underskrifter och medgivande för allt då man har "gemensam vårdnad", vilket gör det svårt om den ena föräldern befinner sig utanför Sverige under lång tid.

Har redan frågat den andra föräldern om egen vårdnad men nej.

Finns det nåt man kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tingsrätten ger sällan ut tillfällig vårdnad utan det finns tre vägar att gå.

Antingen ansöker du om ensam vårdnad vid tingsrätten så får ni ansöka igen om gemensam vårdnad när han kommer hem igen. Om detta fungerar vilar då på tingsrättens beslut.

Nästa alternativ är att ni skriver ett avtal sinsemellan. Om ni kontaktar familjerätten i den kommun som barnet är bokfört så kan ni göra ett avtal mellan er som säger att du har ensam vårdnad till dess att han kommer hem igen.

Det tredje alternativet är att han utger en fullmakt till dig som gör att du ensam har befogenheten att ta beslut och skriva på frågor som rör ert barn. Däremot gäller inte denna fullmakt vid ansökan om pass utan då krävs det båda föräldrarnas underskrifter.

Mitt tips är att ni sätter er ner och diskuterar vilket alternativ som är bäst för er och barnet. De två sista alternativen gör att pappan lätt kan återfå vårdnad vid hans hemkomst. Vänd er till familjerätten i kommunen för ytterligare rådgivning. Det första alternativet är mer drastiskt och kanske är bäst om ni inte kan komma överens över huvudtaget.

HÄR finns lite tips om vad du kan göra. Detta fallet gäller en fängelsevistelse men principen är densamma.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare