FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/01/2018

Kan man få tillbaka enskild egendom som använts för att lösa ett gemensamt lån?

Hej

Jag är gift sedan 20år.

Om jag löser in ett gemensamt bostadslån med pengar som jag fått i gåva av min far, kan jag tillgodogöra mig motsvarande summa vid en äktenskapsskillnad?

Vänligen C

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gåva kan vara enskild egendom, men är inte det som utgångspunkt. För att en gåva ska vara enskild egendom krävs att gåvogivaren har upprättat ett gåvobrev där detta framgår. (7 kap. 2 § 2 p. äktenskapsbalken.)

För att enskild egendom ska behålla sin karaktär krävs att den inte sammanblandas med giftorättsgods. Om du använder enskild egendom för att betala tillbaka ett gemensamt lån kommer din enskilda egendom att sammanblandas med ert giftorättsgods, dvs. er bostad. Vid en äktenskapsskillnad kommer en likadelning att ske; du har alltså inte rätt att få tillbaka de pengar du använt för att betala tillbaka lånet.

För att du ska kunna få tillbaka pengarna vid en eventuell äktenskapsskillnad är det enklast att ett skuldebrev upprättas, samt att ni skriver ett äktenskapsförord där det framgår att skuldebrevet ska hållas utanför bodelningen. Behöver ni hjälp med detta är ni varmt välkomna att boka en tid med en av våra jurister.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare