Kan man få omprövning eller resning i ett vårdnadsmål som vunnit laga kraft?

Kan man få omprövning eller resning i ett vårdnadsmål som redan vunnit laga kraft för 2 år sedan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk rätt är att en dom som har vunnit laga kraft har så kallad negativ rättskraft. Det innebär att man inte kan pröva samma sak en gång till i domstol. Vad gäller tvister rörande vårdnad, boende och umgänge så gäller ett undantag från denna huvudregeln. I dessa måltyper vinner domen inte rättskraft. Det innebär att man kan väcka talan på nytt i tingsrätten. Det beror på att barnets bästa alltid ska gå före processuella principer om rättskraft.

Som svar på din fråga gäller alltså att man kan väcka talan igen i tingsrätten om samma sak, även fast domen har vunnit laga kraft för 2 år sedan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare