FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/02/2018

Kan man enligt sambolagen göra bodelning i två omgångar?

Hej. Jag och sambon har gått i sär efter ca 20 år. Vi har idag två fastigheter. Jag kommer att ansöka om bodelning. Fråga. Kan man göra en bodelning först på fastighet 1 och vid ett senare tillfälle på fastighet 2?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej, det finns ingen möjlighet att göra en bodelning på den ena fastigheten och sedan en annan bodelning på den andra fastigheten (se sambolagen). Det är dock endast s k samboegendom som ska ingå i bodelningen mellan sambos (sambolagen 8 §). Med samboegendom menar man sambors gemensamma bostad och bohag (sambolagen 3 §). Med sambors gemensamma bostad menar man i sin tur bl a en fastighet som är avsedd för sambornas gemensamma hem (sambolagen 5 §). Fastigheterna kommer alltså bara att ingå i bodelningen, om du/din sambo (eller om ni tillsammans) vid fastighetsköpet hade för avsikt att ha fastigheterna som er gemensamma bostad. Det är alltså inte helt säkert att båda eller ens den ena av fastigheterna kommer att ingå i bodelningen.

Hoppas det var svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare