Kan man driva en skadeståndsprocess genom ett tvistemål gentemot vållande i en trafikolycka?

Hej

Jag var med om en trafikolycka som motparten är skyldig till och har stora problem med försäkringsbolaget då dom inte har betalat ut någon ersättning då dom går tillbaka ca2år och kollar min sjukskrivning av olika anledningar!

Nu till min fråga kan jag som olycksoffer stämma den person som är skyldig till olyckan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver inte om någon skada men utifrån det du skriver tolkar jag det som att du vill ha ersättning för en personskada som uppkommit i en trafikolycka där föraren i den andra bilen var vållande. Mitt svar kommer grundas på detta antagande.

Att driva en skadeståndsprocess i ett tvistemål
Svaret på din fråga är att du kan stämma personen som är vållande till olyckan. Det du måste göra är att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten som kommer att pröva skadeståndsfrågan i ett tvistemål. Det som kan vara bra för dig att känna till är att det är den som påstår något som måste bevisa att påståendet är sant. Du bör även ha i åtanke att det är den förlorande parten som får stå för sina egna och motpartens kostnader.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp, annars är du välkommen att ställa fler frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare