Kan man dömas till barnpornografibrott om man innehar en bild i syfte att använda den som bevis för att avsändaren gjort sig skyldig till sexuellt ofredande?

Hej, jag undrar om en tjej skickar naken bilder till en person ofrivilligt och båda personerna är under 18 och personen som tar imot bilderna sparar dom för bevis som sexuellt ofredande gör personen som sparar bilderna då något olagligt eller räknas det som bevis?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt om innehav:

Innehav av en nakenbild på någon under 18 år är förbjudet och kan klassas som barnpornografibrott, se 16 kap 10 a § brottsbalken (brb).

Undantag till den ovan nämnda bestämmelsen:

Förbudet behöver inte gälla om innehavaren och den avbildade personen är nära i ålder och utveckling, se 16 kap. 10 b § första stycket brb.

Eftersom båda personerna är under 18 år kan situationen i din fråga träffas av undantaget.

Oavsett om situationen träffas av det ovan nämnda undantaget eller ej, ska ett innehav inte klassas som ett brott när det är försvarligt med hänsyn till omständigheterna, se 16 kap. 10 b § tredje stycket brb, (se även 1 kap. 2 § brottsbalken om krav på uppsåt och 1997/98:KU 19).

Att spara en bild som bevis bör klassas som försvarligt, se prop. 1997/98:43 s. 57.

Sammanfattat svar på din fråga:

Man kan inte dömas till barnpornografibrott om man bara vill använda bilden man innehar som ett bevis.

Detta framgår av 16 kap. 10 b § tredje stycket brb.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

anahita harati

Anahita HaratiRådgivare