FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/12/2022

Kan man dömas om man inte anmäler/avslöjar ett brott?

Kan man bli dömd om man undanhåller information. Tex om man är medveten om att grovt brott begåtts men man inte säger något till polisen för man är rädd att personen som begått det grova brottet ska göra något mot dig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man kan hållas ansvarig för att inte anmäla ett brott till polisen. Jag kommer i mitt svar att använda mig av regler i brottsbalken (BrB)

Det finns en skyldighet att avslöja brott i vissa fall
I vissa fall kan man vara skyldig att avslöja ett brott, såsom genom att anmäla brottet till polisen (23 kap. 6 § BrB). Gör man inte det i ett sådant fall gör man sig skyldig till underlåtenhet att avslöja brott. För att kunna dömas krävs det dock att det är särskilt angivet i lagen att underlåtenheten är straffbar. Detta sker genom att bestämmelsen för en viss typ av brott hänvisar till 23. kapitlet i brottsbalken. Ett exempel kan vara att man för försök, förberedelse eller stämpling till människorov, människohandel, grov människoexploatering eller olaga frihetsberövande och för underlåtenhet att avslöja eller förhindra ett sådant brott döms till ansvar enligt 23. kapitlet (4 kap. 10 § BrB). Om man i en sådan situation inte avslöjar eller anmäler brottet kan man alltså själv ha begått ett brott.

Jag vet inte vilken typ av brott det handlar om i fallet du beskriver vilket gör att jag inte kan ge ett klart svar om man kan dömas för underlåtenhet att avslöja brott i det fallet. Det avgörande för att man ska kunna dömas är som sagt att det ska vara föreskrivet straffansvar för underlåtenhet för just det brottet i lagen.

Brottet måste dock kunna avstyras eller förhindras för att ansvar ska uppkomma
För att hållas ansvarig krävs dock att det handlar om ett förestående eller pågående brott. Här tänker man sig alltså att syftet med att avslöja brottet ska vara att man kan förhindra eller avstyra det. Att hållas ansvarig för underlåtenhet att avslöja brott när brottet redan är fullbordat borde inte vara rimligt då det inte logiskt följer av syftet med bestämmelsen. Det vill säga om man underlåter att avslöja när brottet redan fullbordats och skadan redan så att säga är skedd och ingen möjlighet att avvärja brottet finns borde man inte kunna dömas för underlåtenhet att avslöja brott. Om det dock handlar om ett brott som fullbordats men inte avslutats borde man kunna hållas ansvarig, såsom exempelvis människorov.

I RH 1999:86 friades en person från misstanken om underlåtenhet att avslöja ett mord. Detta då man inte kunde styrka att offret varit vid liv när personen fick reda på brottet. Alltså kunde man inte säga att brottet inte redan varit fullbordat och avslutat när personen fick kännedom om det.

Man ska inte heller hållas ansvarig om avslöjandet kan antas vara helt verkningslöst avseende möjligheten att kunna avvärja brottet i tid.

Det krävs också att det inte innebär en fara för anmälaren att avslöja brottet
I vilket fall som helst är en förutsättning för ansvar för underlåtenhet att avslöja brott att brottet kan avslöjas eller förhindras utan fara för den handlande eller för någon annan (23 kap. 6 § fjärde stycket andra punkten BrB). Eftersom du säger att anmälaren i ditt fall är rädd för att gärningspersonen ska göra något mot anmälaren om denne anmäler, så kan det sägas att ett avslöjande av brottet inte kan göras utan fara för anmälaren. Därmed borde man i ett sådant fall ändå inte dömas för underlåtenhet att avslöja brott.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis krävs det att straffansvar för underlåtenhet är föreskrivet i lagen för just det brottet för att man ska kunna dömas för underlåtenhet att avslöja brott. Straffansvaret anges i olika delar av brottsbalken. Vidare ska det handla om ett förestående eller pågående brott som är möjligt att avvärja eller förhindra. Underlåtenheten kan dock inte leda till ansvar om avslöjandet kan leda till fara för den som avslöjar brottet, såsom exempelvis att det finns en reell risk att gärningsmannen utsätter avslöjaren för något om denne anmäler.

Jag tolkar ditt fall som att brottet tydligt fullbordats och avslutats, samt att det mycket väl kan finnas en risk för fara för den som avslöjar brottet. Därmed borde det enligt min tolkning inte gå att döma någon för underlåtenhet att avslöja brott i det fallet.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare