Kan man dömas för stöld om man glömmer betala för något i en affär?

Hej!

Jag hade en fråga angående min pappa som blev misstänkt att stöld av en affär som han har lite problem med minnen att komma ihåg saker. Han va vid kassan och glömde att betala grejen och det kostade 170kr och sedan han var fortfarande bredvid kassan men i andra sidan. Och sedan personalen i affären förstod händelsen och hindrade min pappa och ringde till polisen. Och sen min pappa blev stressad och berättad till de att jag glömde att betala. Vad är straffet eller vad kommer och hända?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Våra brott regleras i brottsbalken (BrB).

Det brott som skulle kunna bli aktuellt för din pappa är i så fall ringa stöld, 8 kap. 2 § BrB. Ringa stöld blir aktuellt när någon har tagit ett föremål av ett lägre värde som inte tillhör personen själv för att själv behålla föremålet. I din pappas fall kan det ha sett ut som att han faktiskt har tagit grejen från affären med avsikt att behålla grejen, vilket gör att det är möjligt att han döms för ringa stöld. Det krävs dock att din pappa ska ha haft uppsåt eller avsikt att stjäla föremålet för att han ska kunna dömas. Om det stämmer som du säger att din pappa faktiskt bara har glömt att betala föremålet har han i så fall inte avsikt att stjäla föremålet. Om det kan visas att din pappa inte har haft uppsåt att stjäla grejen kommer han i så fall inte att dömas för ringa stöld. Jag kan dessvärre inte ge er ett säkert svar för vad som kommer gälla för din pappa i det här fallet, utan det beror på vad som kan visas.

Om det skulle konstateras att din pappa har gjort sig skyldig till ringa stöld blir straffet i så fall böter eller fängelse i högst sex månader, 8 kap. 2 § BrB.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare