Kan man dömas för narkotikabrott vid berusning och kan man dra tillbaka ett erkännande?

Hejsan!

Var ute och vandrade häromkvällen med en jolle, polisen rullade upp och tog mig på bar gärning i princip. Fick åka in till station för att ta ett kissprov, kissprovet visade positivt för thc men även kokain. Thc var ju inte oväntat men blev ytterst förvånad när det visade positivt på kokain.

Hade festat under helgen och har rätt duktiga minnesluckor och kan inte minnas att jag brukat kokain och gör inte det vanligtvis.

Jag erkände då jag bevisligen fått i mig det och undrar nu om jag gjort rätt eller fel då det inte skedde med uppsåt. Borde jag dra tillbaka mitt erkännande? Var rätt stressad och ställd när det visade positivt. Aldrig dömd tidigare. Vad händer nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Regler om narkotikabrott finns i Narkotikastrafflagen (NSL) och regler om tillbakaträdande av erkännande går att finna i Rättegångsbalken (RB). Jag kommer först att utreda förutsättningarna för att dömas för narkotikabrott vid berusning och därefter ifall man kan dra tillbaka ett erkännande.

Vad krävs för att dömas för narkotikabrott?

I 1§ Narkotikastrafflagen listas vilka olika handlingar som kan utgöra narkotikabrott. Exempelvis är det kriminaliserat att både inneha och bruka narkotika (1§ p. 6 Narkotikastrafflag). Huvudregeln inom straffrätten är att uppsåt krävs för att kunna döma någon för ett brott, med undantag för särskilda brott som endast kräver oaktsamhet (vilket är ett lägre ställt krav) (1 kap 2§ Brottsbalken). För just narkotikabrott krävs dock att man har haft just uppsåt till brottet (1§ st 2 Narkotikastrafflag). Detta innebär med andra ord att om man inte kan bevisa att någon haft uppsåt till narkotikabrottet, så kan personen heller inte dömas för brottet.

Hur påverkas bedömningen av berusning?

En person som är berusad eller narkotikapåverkad kan, trots det berusade tillståndet, ändå anses ha uppsåt (1 kap 2§ st 2 Brottsbalken). Alltså, bara för att ett brott begåtts under berusning/narkotikapåverkan, så kan man ändå hållas ansvarig för brottet. Högsta domstolen angav i ett avgörande från år 2011 att man ska pröva uppsåtet på samma sätt för berusade personer som för nyktra (NJA 2011 s. 563). Det berusade tillståndet ska dock vara självförvållat, det vill säga att man ska ha druckit alkohol eller tagit droger frivilligt. Uppsåtsfrågan blir upp till domstolen att ta ställning till.

Kan man dra tillbaka ett erkännande?

Ett återkallande av ett erkännande kan göras redan till polisen under förundersökningen. På så sätt kan den nya inställningen tas med redan i förundersökningsmaterialet. Att en förundersökning pågår behöver heller inte per automatik leda till att åtal väcks, det skulle kunna vara så att bevisningen inte är tillräcklig och att åtal därför aldrig väcks.

Det är även möjligt att återkalla ett erkännande i domstolen. Vilken betydelse ett återkallande får är upp till rätten vid en prövning av återkallelsen. Då tar domstolen hänsyn till anledningen till varför man återkallar sitt erkännande, men även övriga omständigheter (35 kap 3§ RB). Om övrig bevisning talar för att man faktiskt ska hållas ansvarig, kan ett återkallande ses som mindre pålitligt. Att domstolen ska pröva ens erkännande innebär att ett erkännande inte per automatik behöver medföra en fällande dom, detta för att undvika att inte oskyldiga människor döms.

Sammanfattning

Det kan således konstateras att det krävs uppsåt för att dömas för narkotikabrott och enbart den omständigheten att man druckit alkohol eller tagit droger gör inte automatiskt att man inte kan anses ha uppsåt. Det blir helt enkelt en bedömning för domstolen. Det är även möjligt att dra tillbaka ett erkännande både vid förundersökningen, men också i domstolen om åtal väcks.

Linnea HoodRådgivare