Kan man dömas för narkotikabrott i Sverige om man rökt cannabis i Amsterdam?

Hej!

Jag undrar om det är olagligt att röka Cannabis i t.ex Amsterdam eller annan plats där det är tillåtet och sen kommer tillbaka till Sverige med det i blodet. Kan man bli dömd eller liknande om man bara har det i blodet och inte är påverkad vid ankomsten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt svensk lag är det brottsligt att bruka narkotika men inte att vara påverkad av det. Dvs. det är själva införseln av narkotikan till kroppen som är den kriminaliserade handlingen och inte att vara påverkad av den. För att dömas i Sverige för en gärning som begåtts utomlands finns det vidare krav på dubbel kriminalisering. Dvs. det krävs att gärningen även betraktas som olaglig i det land som den begås i för att kunna dömas till ansvar enligt svensk lag. Har du därför brukat Cannabis i ex. Holland, där det inte är kriminaliserat, och har kvar det i blodet i Sverige kan du inte dömas till ansvar. Däremot kan det bli en svår bevisfråga om vart narkotikan de facto intagits.

Jag hoppas detta besvarade din fråga!

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare