Kan man dömas för hemfridsbrott genom att gå in på någons tomt?

Är det hemfridsbrott (eller på annat sätt olagligt) att gå in genom en grind där spärren sitter på insidan och det är så högt att du behöver (dock väldigt lätt) öppna från sidan. Jag arbetar med att knacka dörr för försäljning och min kollega blev anklagad för brott då han gått in genom en grind med låset på insidan. Jag tänker att väldigt många lägre grindar har spärren på insidan som du enkelt öppnar ovanifrån om du kommer utifrån. Nu fanns inget högt stängsel/häck på sidan om grinden, så lika lätt som då. Vad säger lagen? I vilka sammanhang är det olagligt att gå in på någons tomt för att ringa på dörren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 4 kap 6 § Brottsbalken (BRB) döms den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård etc. för hemfridsbrott till böter. Ifall det är grovt kan man dömas till fängelse. Enligt lagkommentaren till paragrafen syftar den till inbrott eller då en gäst inte vill avlägsna sig. Enligt lagkommentaren räcker det att en person som bor i ett hus ber en person som inte bor där att avlägsna sig och den vägrar för att det ska räknas som hemfridsbrott.

För att besvara din fråga är det således inte olagligt att gå in på tomten att ringa på dörren. Ifall personen som bor där ber en att avlägsna sig och man vägrar är det däremot olagligt och kan leda till att man döms för hemfridsbrott.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare