FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/12/2018

Kan man bli skyldig att betala underhållsbidrag och underhållsstöd om man har ensam vårdnad?

Hej!

Jag får 14900 kr efter skatt och har en underårig son, jag har vårdnaden , barnet ska flytta till sin pappa. Måste jag betala underhållsstöd/bidrag till pappan även om pappan vill/kan försörja honom själv , kan Försäkringskassan kräva en betalning från mig.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Måste du betala underhållsbidrag till pappan?
För att kunna bli tvungen att betala underhåll måste en det vara fråga om något av följande alternativ:

1. du har inte vårdnaden och är inte boendeförälder, eller
2. ni har gemensam vårdnad och du är inte boendeförälder (7 kap. 2 § föräldrabalken).

Eftersom du uppger att du har ensam vårdnad innebär det att du inte kan bli skyldig att betala underhållsbidrag. Pappan måste alltså först väcka talan i domstol om gemensam vårdnad för att han sedan i efterhand ska kunna göra gällande rätten till underhåll.

Måste du betala underhållsstöd till Försäkringskassan?
För att du överhuvudtaget ska kunna bli skyldig att betala Försäkringskassan för underhållsstöd krävs det att pappan faktiskt har rätt till detta till att börja med. Enligt 18 kap. 4 § socialförsäkringsbalken krävs det att man är vårdnadshavare till barnet för att man ska kunna ha rätt till underhållsstöd. Vårdnadshavare är den som har vårdnaden; om du har ensam vårdnad innebär det att pappan inte kan få underhållsstöd. Det krävs återigen att pappan väcker talan i domstol om gemensam vårdnad för att det ska kunna bli aktuellt med underhållsstöd.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare