Kan man bli dömd för innehav av narkotika även om man inte visste att man haft narkotika på sig?

Hej, Om någon åker med i min bil och sedan tappat smulor av narkotika eller liknande, inga stora mängder alltså utan små, tex i mitt baksäte, utan min vetskap, och polisen sedan skulle hitta det, hade jag då blivit skyldig för brott? Hade de då antagit att det är mitt bara för det hittades i min bil?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om narkotikabrott finns i narkotikastrafflagen  som jag nedan kommer att använda mig av för att besvara din fråga.

För att bli skyldig för innehav av narkotika, som är ett brott, krävs det att man haft uppsåt till innehavet, (1§ 1st p.6 samt 2st Narkotikastrafflagen). Detta innebär att du måste haft ett uppsåt till ditt innehav av den mängd narkotika som hittas i din bil. Detta innebär att i de fall du inte vetat om att det funnits narkotika i din bil, kan det bli svårt att bevisa att du haft något uppsåt. Det krävs dock inte att du haft avsikt för att ett uppsåt ska anses finnas utan det räcker med att du är likgiltig. Det innebär att om du insett att det finns en risk att narkotika kan finnas i din bil, med tanken på personer som innehaft det åkt med dig, och varit likgiltig inför den risken kan du anses haft ett likgiltighetsuppsåt. Ett likgiltighetsuppsåt räcker för att bli skyldig för brott.

Mängden narkotika kan spela roll då de kan ställas högre krav, ju mer narkotika som hittas i din bil, på dig att upptäcka det och anmäla till polisen. Men om det är mycket små mängder så kan det vara svårt att upptäcka och då borde det påverka bedömningen av ditt uppsåt till din fördel.

Sammanfattning
Det krävs att du anses haft uppsåt till innehavet för att du ska anses skyldig för innehav av narkotika. Detta måste åklagaren bevisa i en eventuell rättegång.  Det är svårt att säga vad polisen kommer att anta men de kommer säkert att undersöka detta vidare. Men bara för att det påträffas narkotika i din bil betyder det inte per automatik att du anses skyldig för narkotikabrott.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare