FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/04/2018

Kan man betala räkningar åt make utan att en framtidsfullmakt skrivs om maken skulle drabbas av sjukdom eller liknande?

Om jag inte skriver en framtidsfullmakt mellan mig och min make.Kan jag då ta ut pengar på hans konto och betala gemensamma räkningarom han blir femte.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du dels i Lag (2017:310) om framtidsfullmakter och dels i 17 kap. Föräldrabalken (FB).

Vilka möjligheter finns att betala gemensamma räkningar om inte en framtidsfullmakt skrivs? 17 kap. FB
I 17 kap. Föräldrabalken (FB) har lagstiftaren valt att ge närstående en möjlighet att hjälpa till med ekonomi och enklare rättshandlingar kopplade till vardagslivet, utan att något speciellt avtal, fullmakt etc. behöver finnas. Behörigheten blir gällande när någon blir sjuk, lider av psykisk störning eller liknande förhållande och saknar möjlighet att ta hand om sina ekonomiska angelägenheter själv (17:1). Behörigheten gäller i tur och ordning för make/sambo, barn, barnbarn, föräldrar, syskon och slutligen syskonbarn (17:2).

Den här möjligheten gäller alltså den mer vardagliga ekonomin och mer vardagliga rättshandlingar. Att betala makens del av de gemensamma räkningarna med hans pengar är ett typiskt scenario som faller in under 17 kap. FB. För en mer omfattande och heltäckande möjlighet att ta hand om ekonomin, utöver vardagsärenden, kan en framtidsfullmakt vara ett bättre alternativ.

Vad kan vara bra att tänka på om ni väljer att skriva en framtidsfullmakt?
Framtidsfullmakt är, enkelt förklarat, en sorts fullmakt som inte får någon faktisk verkan förrän fullmaktsgivaren (den vars angelägenheter det är fråga om) på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte längre har möjlighet att själv ta hand om de saker fullmakten avser ().

För att en framtidsfullmakt ska vara giltig krävs att den uppfyller vissa krav, som framgår av 4 och 5§§. Fullmakten ska vara skriftlig och bevittnas av två vittnen. Av fullmakten ska det också framgå:

- Att det är fråga om en framtidsfullmakt
- Vem eller vilka som är fullmaktshavare
- Vad fullmakten omfattar (vilka angelägenheter) samt
- Vilka övriga villkor som gäller

Skulle ni vilja ha hjälp med att upprätta en framtidsfullmakt kan ni gärna ta en titt på vår avtalstjänst här.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare