Kan man belöna 2 av 4 barn med hjälp av testamente?

HEJ, jag har 4a barn, 2st som hjälper mig samt 2 som aldrig besöker mig el ringer, min fråga kan jag genom testamente belöna dom som hjälper mig.

hälsn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Belöna barnen med hjälp av testamente
Som jag förstått din fråga vill du att 2 av dina barn ärver mer än de andra 2. Och detta är möjligt. Genom att du skriver ett testamente kan du själv välja hur stor andel av det du lämnar efter dig respektive barn ska ta del av. Ärvdabalken 9 kap. 1 §.

När du skriver ditt testamente kan du välja hur mycket du vill belöna dina barn. Maximalt kan du belöna de två barnen men 3/8 var medan de andra 2 barnen som inte belönas får 1/8 del var. Om du skulle skriva ett testamente utifrån denna fördelning och din tillgång är 100 000 kr skulle de 2 belönade barnen få 37 500 kr var. Medan de andra 2 skulle få 12 500 kr var.

Saker att tänka på när man skriver ett testamente
Regler om hur testamente skriv finns i Ärvdabalken (ÄB). Några viktiga saker du behöver tänka på när du skriver ditt testamente är följande.

- Det måste vara skriftligt.
- Du måste be två vittnet skriva under ditt testamente, de intygar om att det är du som verkligen skrivit under testamentet. ÄB 10 Kap 1 §.
- De två vittnena får inte vara under 15 år och du får inte vara besläktad med dem på något sätt. ÄB 10 kap 4 §.

Vad som sedan står i testamentet behöver inte vittnena veta, det är helt upp till dig att bestämma vem av dina barn som ska ärva hur mycket.

Ett möjligt slutligt resultat
Skulle det vara så att de 2 barn som inte belönats är missnöjda med det du testamenterat till dem kan de försöka kritisera testamentet. ÄB 7 kap 3 §. Utgångspunkten när man inte skriver ett testamente är att arvet delas jämt mellan arvtagarna, i ditt fall dina 4 barn. De skulle då få ¼ var och denna del kallas för arvslotten. Skulle det bli så att barnen som inte belönas vill kritisera ditt testamente kommer de enbart få halva arvslotten.

Detta burkar ske när barnen är missnöjda med testamente och inser att de kan få en större del av kakan ifall de kritiserar testamentet. Vill bara lyfta fram detta så att du är medveten om det när du skriver ditt testamente.

Sammanfattningsvis vill jag återigen poängtera att det är helt och hållet upp till dig om du vill belöna 2 av dina barn för all den hjälp du får. Detta är fullt möjligt genom att skriva ett testamente. Skulle du behöva hjälp med att skriva ett testamente kan du höra av dig till vår Juristbyrå för mer hjälp.

Hoppas mitt svar hjälpte, önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Vänliga hälsningar

Masis VardanianRådgivare