Kan man begära ytterligare betänketid innan skilsmässa?

Hej min sambo har fått ett föreläggande angående sin betänketid i skilsmässa, hennes make hade skickat in att han tycker det behövs mer betänketid....

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du undrar om hon är skyldig att gå med på mer betänketid innan de kan skiljas. Reglerna om skilsmässa (äktenskapsskillnad) finns i äktenskapsbalken. Av 5 kap. 2 § äktenskapsbalken framgår att om bara en av makarna vill skiljas så har den maken bara rätt till det efter betänketid och den verkar har börjat löpa. Men du nämner inte hur länge sen det är hon ansökte om skilsmässa och hur länge betänketiden alltså löpt. Enligt 5 kap. 3 § äktenskapsbalken gäller att om betänketiden har löpt under minst 6 månader så har man rätt till dom på äktenskapsskillnad om ena maken framställer särkilt yrkande om det. Om det har gått 6 månader kan din sambo alltså vända sig till tingsrätten och ange att hon fortfarande vill skiljas. Hon är därmed inte skyldig att gå med ytterligare betänketid. Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare