Kan man be den andra detta make flytta från bostad

Vid en skilsmässa när den ena partnern inte har någon bostad utan får bo kvar tillsvidare kan den andra partnern när som helst be den andra att byta adress,personen i fråga har ingen egen adress är bostsdslös.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

I din fråga utgår jag från att du menar att byta adress med att flytta från bostaden.

För att en före detta make/maka inte längre ska ha tillgång till en bostad krävs det att äktenskapet är upplöst och en bodelning har genomförts enligt 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (här.) En bodelning krävs för att visa att bostaden tillhör ena makan.

Om makarna är överens och har skrivit ett bodelningsavtal enligt 9 kap. 5 § Äktenskapsbalken (här ) där det fastställs att den ena maken ska äga bostaden har inte längre den andra maken någon laglig rätt att bo kvar.

Om den maken som äger bostaden då vill att den andra maken ska flytta är mitt råd att först komma överens med maken så att denne får tid på sig att flytta. Om denne vägrar att flytta, kan man ta hjälp av kronofogden som kan avhysa personen. Det kan du läsa om här.

Hoppas detta svar gav klarhet!

Ha en trevlig kväll,

Vänligen

Anton MagnussonRådgivare