Kan man avyttra egendom som i testamente föreskrivits som enskild?

Pågående skilsmässa. Jag har ett testamente som mina föräldrar skrivit i mitt arv så är det enskild egendom. Kan jag avyttra det som är min enskilda egendom?

Hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om makars egendom finns i 7 kap. äktenskapsbalken.

Giftorättsgods och enskild egendom

En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Definitionen av enskild egendom finns i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. Egendomen blir således att anse som enskild genom en föreskrift i någon av de olika rättshandlingar som räknas upp i bestämmelsen. I ditt fall rör det sig om punkten 3, dvs. du har erhållit egendomen genom testamente med villkoret att den ska vara din enskilda.

Enskild egendom kan avyttras

Enskild egendom behöver inte delas vid en bodelning (se 9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Du kan således fritt avyttra din enskilda egendom. Det som träder istället för den enskilda egendomen, t.ex. pengar från en försäljning av egendomen, blir också som huvudregel enskild egendom. Avkastning från enskild egendom, t.ex. utdelning på aktier, blir däremot giftorättsgods om inget annat föreskrivits i samband med att egendomen gjordes enskild, dvs. i detta fall i testamentet (7 kap. 2 § andra stycket äktenskapsbalken).

Undvik att den enskilda egendomen tappar sin karaktär

Det som bör noteras och som många inte vet är att egendom kan tappa sin karaktär av att vara enskild. I ett rättsfall (NJA 1992 s. 773) hade en av makarna sålt en fastighet som var hans enskilda egendom och satte sedan in försäljningslikviden på makarnas gemensamma transaktionskonto varifrån familjens in- och utbetalningar gjordes. HD ansåg att pengarna hade förlorat sin karaktär som enskild egendom. Den enskilda egendomen gick således inte längre att särskilja, utan hade sammanblandats med makarnas giftorättsgods.

Sammanfattningsvis kan du fritt avyttra din enskilda egendom. För att undvika att egendomen tappar sin karaktär av att vara enskild bör du dock, t.ex. efter en försäljning, hålla isär pengarna genom att förvara dem på ett separat konto.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare