Kan man avtala bort underhållsskyldighet?

Mitt ex blev med barn och vägrade göra abort även fast jag sa att jag inte vill ha barn samt att vi inte längre har en relation vid tillfället jag fick reda på det.

Hon och barnet bor och är från ett annat EU land.

Vi kan inte komma överänns eller prata med varandra utan bråk.

Men hon har nu sagt att hon vill ha på papper att jag är pappan så jag kan överlåta vårdnaden till 100% och hon säger att jag inte kommer behöva vara försörningsskyldig eller vårdnadsskyldig på något sätt.

Så min fråga är..

Kan jag skriva ett eget avtal mellan henne och mig att hon godkänner att jag ifrån säger mig vårdnad- & försörningsskyldighet med ett väl formulerat dokument med viljor samt underskrifter från båda parter?

Som jag kan använda som säkerhet i framtiden?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Nej, du kan inte avtala bort dina skyldigheter gällande ditt barn.

Underhållsskyldigheten fastställs i 7 kap 1 § Föräldrabalken. Regeln i paragrafen är tvingande och kan därför inte avtalas bort. Du är däremot inte skyldig till att ha någon ytterligare vårdnad av barnet.

Du får hoppas på att hon inte hör av sig och vill ha underhållsbidrag. Men gör hon det är du skyldig till att betala.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Lycka till!

Joéla EhnbergRådgivare