Kan man återkalla ett testamente genom att riva det?

Jag och maken vill riva vårt testamente som skrevs för 5 år sen. Vi önskar följa endast arvslinjen. Den juristbyrå som hjälpte oss verkar inte finnas kvar. Är det OK att vi river ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man vill att det testamente man upprättat inte längre ska gälla finns det en möjlighet att återkalla detta enligt 10 kap. 5 § ärvdabalken. Det finns inget särskilt krav för hur återkallelse ska ske. Det som krävs för att testamentet inte längre ska vara giltigt är att den som har upprättat testamentet på något sätt ger till känna att han/hon inte längre vill att testamentet ska gälla genom att förstöra detta och eventuellt upprätta ett nytt testamente. Du/ni kan alltså riva testamentet och på så vis ge till känna att du/ni inte längre vill att testamentet ska gälla, oavsett om juristbyrån ni tidigare anlitade engageras eller ej. För att eliminera risken för att oklarheter uppstår i framtiden avseende om testamentet förstörts eller kommit bort är en god idé att upprätta ett nytt testamente i enlighet med de lagstadgade formkraven i 10 kap. 1 § ärvdabalken. Däri bör det lämpligen framgå att det gamla testamentet inte längre är ett uttryck för testatorns vilja och att kvarlåtenskapen ska fördelas enligt lag.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare