Kan man ärva skulder från utlandet?

Hej Vi är en svensk familj som är skrivna i Frankrike. Vi har bygged en villa men måste sälja eftersom lånet i vår bank har gått upp över husets värde. Vi riskerar att bli skyldiga banken resterande av lånet.

Fråga

Om barnen är skrivna i Sverige ärver de skulden från Frankrike.

tack för svar

Med vänlig hälsning,

Alf

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du om dina barn kan ärva er skuld i Frankrike. Jag kommer endast att ge rådgivning efter vad EU föreskriver och inte efter den franska lagen.

Generellt så kan endast banker kräva betalning av dem som står med på lånet eller de som gått i borgen. Er franska bank bör ej ha möjlighet att kräva dina barn på betalning så länge ni är i livet.

Arv
Enligt svensk rätt så kan barn inte ärva sina föräldrars skuld men reglerna ser annorlunda ut i några andra EU länder. Rättsläget är inte helt klart om vad som gäller för arv av skulder för de som inte är medborgare i landet men har sin hemvist där.

År 2015 trädde EU:s Arvsförordning i kraft, som fastslår att lagen i det land som den avlidne haft sin hemvist tillämpas på arvet, enligt artikel 4. Detta innebär att om Frankrike tillåter att man ärver sina föräldrars skulder, så finns det en möjlighet att dina barn ärver den skuld ni har i Frankrike.

Ett undantag till denna förordning ges i artikel 22. Detta undantag gör det möjligt att förordna i testamente att ditt hemlands arvslagar ska bli tillämpliga på arvet. Om du är medborgare i flera länder kan välja vilket lands lagar som ska bli tillämpliga.

Sammanfattningsvis
Det krävs en aktiv handling från dig för att den franska arvslagen inte ska bli tillämplig på dina barns arvsrätt. Föreskriver du i ditt testamente att svensk lag är tillämplig på din kvarlåtenskap så bör inte dina barn ärva din skuld, då man inte kan ärva en skuld enligt svensk rätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Malcolm HamiltonRådgivare