FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/04/2020

Kan man ansöka om att få ha fotboja när det utdömda fängelsestraff överstiger 6 månader?

Om en person ska sitta av ett fängelsestraff på 16 mån finns det då möjlighet att kunna ansöka om fotboja sista 6 mån ,personen har sitt jobb o lägenhet kvar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Möjligheten att ansöka om fotboja som ett alternativ till ett fängelsestraff regleras i lagen om intensivövervakning med elektronisk kontroll. I 1 § i denna lag stadgas att lagen är tillämplig om den dömde ska avtjäna fängelse i högst 6 månader. Eftersom personen dömts till ett fängelsestraff på 16 månader är det inte möjligt att (med framgång) ansöka om att få avtjäna sitt fängelsestraff genom att ha fotboja istället. Detta gäller även om det bara är 6 månader kvar av fängelsestraffet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare