Kan man annullera ett utländskt äktenskap i Sverige.

Hej, jag undrar kan man annullera ett äktenskap i Sverige om man gift sig utomlands?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I svensk rätt finns det enbart två sätt ett äktenskap kan upphöra, genom ena makens död eller genom dom om äktenskapsskillnad (det som man i vardagligt tal kallar skilsmässa). Det framgår av Äktenskapsbalkens 1 kap. 5 §. Det går alltså inte att annullera ett äktenskap i Sverige.

Genom en EU-förordning (Bryssel II-förordningen) så kan däremot en annullering i ett annat EU-land få giltighet (erkännas) även i Sverige. En dom eller ett beslut i en annan medlemsstat ska nämligen erkännas och vara giltigt i de andra medlemsstaterna. Men då måste någon av makarna ha nära anknytning till landet som har lagar som medger annullering. Omvänt så gäller att ett äktenskap respektive en skilsmässa som skett och är giltig i Sverige erkänns även i övriga EU.

Om en svensk medborgare eller någon som har sin hemvist i Sverige gifter sig utomlands, och det vid giftermålet förelåg äktenskapshinder enligt svensk lag så är äktenskapet inte giltigt i Sverige även om det är giltigt i landet det är ingånget i. I ett sådant läge betraktas parterna inte som gifta enligt svensk lag.

Så är det verkligen annullera du menar, så är svaret på din fråga nej - det är inte möjligt. Om frågan istället är om du i Sverige kan ansöka om skilsmässa från någon du gift dig med utomlands så beror det lite på i vilket land du gift dig. Är det inom EU, så enligt Bryssel II-förordningen (art. 3) är den domstol där makarna har hemvist är behörig att ta upp frågan om äktenskapsskillnad. Om någon av er är svensk medborgare och har varit bosatt i Sverige sedan minst 6 månader är alltså svensk domstol behörig att meddela dom om äktenskapsskillnad för ett äktenskap ingått i ett annat EU-land.

Hoppas du fick svar på dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare