Kan man ångra sig efter att ha accepterat förslag om utflyttningsdatum?

Hejsan!Jag hyr hus av en privat hyres värd och skall flytta sista augusti.Nu har hon kommit på att hon vill säljs huset och dragit igång med mäklare och vill fotografera och få tillgång till huset.Jag sa att vi kan flytta ut sista juli om vi slipper hyran för augusti och hon har svarat på meddelande att det låter bra så kan hon ha visningar som dom vill.Bra tänkte vi och kontaktade våran nya hyresvärd och vi får tillträde tidigare till det nya boendet.Nu skickar den gamla hyresvärden att hon ångrat sig och vill att vi bor kvar aug ut.Kan hon ändra sig när hon skrivit att det var ok att flytta sista juli? Vi har alla meddelande sparade!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt allmänna avtalsrättsliga principer ska ett ingånget avtal hållas (latin: pacta sunt servanda).

Som framkommer av 1 § avtalslagen (1915:218) är ett svar på ett anbud bindande för den som avgivit svaret, se här. Om ni kan visa på att hon gått med på ert förslag, gäller den överenskommelsen fram till dess att ni samstämmigt kommer överens om annat. Eftersom ni avser att stå fast vid avtalet är detta giltigt mot exempelvis ånger från motparten. Ett meddelande om ånger av ett svar på anbud är endast giltigt om det kommer fram till mottagaren innan eller samtidigt som svaret. Så om hyresvärden kan bevisa att ångern kommit fram innan eller samtidigt som accepten kommit er till handa så gäller inte avtalet enligt 7 § avtalslagen. Det framkommer inte av frågan hur meddelanden förväxlats och hur dessa sett ut, men det verkar inte vara så att ångern i ert fall kommit fram till er samtidigt eller innan ni tagit del av accepten. Avtalet torde därför gälla och ni ska kunna inrätta er efter den överenskomna utflyttningsdagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare