Kan man ångra avtalad uppsägningstid?

Hej! När jag skulle anställas på min nuvarande arbetsplats (tillsvidareanställning) kom min chef med ett anställningsavtal som jag upptäckte hade en lön som var lägre än det vi kom överens om. Skrev inte på och påpekade detta (inga muntra miner från chefens sida), några dagar senare vill chefen att jag ska skriva på ett nytt avtal där lönen är ändrad till rätt summa. Jag upptäckte i samband med det att hen ändrat uppsägningstiden från 1 månad till 3 månader. Det var inget som diskuterats tidigare och inget som nämndes heller när avtalet skulle skrivas på. Jag vågade inte säga något om att jag inte ville ha något annat än den uppsägningstid som gäller enligt kollektivavtalet eftersom jag var rädd att gå miste om den högre lönen alternativt inte få jobbet alls om jag skulle neka att skriva på en gång till.

Jag har nu varit anställd 1 år. I gällande kollektivavtal står det att man varit anställd mindre än 2 år gäller 1 månadsuppsägningstid men "Arbetsgivaren och tjänstemannen kan komma överens

om annan uppsägningstid." Jag anser inte att vi kommit överens om annan uppsägningstid, men jag skrev tyvärr på i en utsatt situation.

Har jag någon möjlighet att korta ner uppsägningstiden till gällande kollektivavtal trots att jag skrivit på ett anställningsavtal där det står 3 månaders uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du skriver är det möjligt att avtala om längre uppsägningstid än vad som anges i kollektivavtal.
Du skriver att du uppmärksammade att uppsägningstiden var 3 månader när du skrev under avtalet. Avtalet blev bindande när du skrev under det. Din arbetsgivare kan därför kräva att du arbetar de överenskomna 3 månaderna vid en uppsägning.

Mitt råd är att du pratar med din arbetsgivare och hör om det finns någon möjlighet att du får en kortare uppsägningstid, förslagsvis 1 månad som ni först hade kommit överens om. Lycka till!

Jenny ÅngströmRådgivare