Kan makes särkullbarn ärva ens egendom om all egendom är enskild?

Vi gifte oss rätt så sent i livet, båda var över 55 år. Min man har ett vuxet barn från tidigare förhållande. Vi har nyligen registrerat ett äktenskapsförord hos skatte verket där vi säger att all egendom var och en hade före äktenskapet likväl skaffar under äktenskapet är enskild egendom. Under äktenskapet har min man gett 50% av fritidshuset han ägde före äktenskapet till mig som gåva. Om min man går bort före mig, har hans barn arvsrätt endast till hans enskilda egendom?,

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230) behövs ingen bodelning då ett äktenskap upplöses (vilket det naturligtvis gör om någon avlider) om all egendom är enskild. Ett undantag, som finns i 11 kap. 8 § Ärvdabalken, kan vara om en make har rätt att överta gemensam bostad och bohag. Detta blir oftast inte aktuellt om man som ni har ett äktenskapsförord som gör egendomen enskild; förutom detta skall dock beaktas behovet hos den make som inte äger bostaden, hur mycket den är värd och dylikt. Bedömningen kan dock inte göras utan mer information, och jag förutsätter här att övertagande inte blir aktuellt.

När all egendom är enskild och inget undantag finns, behöver kort sagt ingen egendom lämnas över från den make som har mer egendom än den andre. Resultatet av detta blir också att ingen av din egendom behöver lämnas över till din makes eventuella dödsbo, och i så fall har du helt rätt i att bara din makes enskilda egendom kan gå i arv. Om det hade funnits något giftorättsgods (egendom som inte är enskild egendom) som du och din makes dödsbo hade fått dela på, hade däremot din makes andel gått vidare som arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare