Kan makes fastighet utmätas av Kronofogden när det är den andra maken som har skulden?

Om jag själv får en enskild gåva som är en fastighet, kan kronofogden utmäta huset om min make har skulder hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att använda mig av Utsökningsbalken, förkortat UB, för att svara på din fråga.

Utmätning av fast egendom

Utgångspunkten är att Kronofogden endast får utmäta egendom som tillhör gäldenären, den som har skulderna. Även för gifta gäller det att man ansvarar för sina egna skulder, Kronofogden kan alltså inte utmäta något som tillhör dig. Det gäller då att det kan bevisas att fastigheten tillhör dig. Äktenskapsord och enskild egendom spelar ingen roll här.

Huset är fast egendom och det får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären som har ett ärende hos Kronofogden och som har en skuld (UB 4 kap. 24 §). Om det endast är du som står på lagfarten till fastigheten, och du inte har några skulder hos Kronofogden, så kan inte fastigheten utmätas. Om däremot ni båda två står på lagfarten till fastigheten så kan din makes andel av fastigheten utmätas.

Om du har fått fastigheten i gåva utgår jag ifrån att det endast är du som står på lagfarten, vilket betyder att den inte kan utmätas. Det skulle dock vara ett klokt val att dubbelkolla vilka det är som står på lagfarten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare