Kan lokalhyran dubbleras?

Hej! Hur en butikslokal som är 18 kvadrat inget pentry men toalett finns som jag utför massage . Har hyrt lokalen i 7 år & hyran har varit samma förutom index höjning . Nu fick jag meddelande att dom förnyar kontraktet & hyran dubblas !! Får man verkligen höja så mycket ? Inget har renoverats i lokalen på säkert 30 år ..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en hyresvärd vill höja hyran måste du antingen meddelas om uppsägning med villkorsändring, eller så måste hyresvärden förhandla med dig om en ny överenskommelse på hyran. En uppsägning med villkorsändring innebär att hyresvärden ändrar de villkor som finns i hyresavtalet nästa hyresperiod, det vill säga hyran, och är alltså det som din hyresvärd har gjort.

Eftersom du har hyrt lokalen i 7 år har du besittningsskydd (12 kap 56 § JB). I sådana fall ska uppsägningen innehålla uppgifter om de villkor som hyresgästen kräver för att förlänga hyresförhållandet samtidigt som man ska underrättas om att du som hyresgäst ska vända dig till hyresnämnden inom två månader från uppsägningen om du inte går med på att flytta utan att få ersättning. Annars är inte uppsägningen giltig från hyresvärdens sida.

En hyra ska även vara skälig, vilket den är om den liknar likvärdiga lokalers hyra. Att dubblera hyran utan att något förändrats i lokalen låter därför väldigt mycket, även om det är svårt att göra en sådan bedömning här. Jag rekommenderar därför att du kontaktar hyresnämnden nu inom 2 månader, för att se över avtalet samt för att kunna vara berättigad till ersättning ifall du väljer att flytta till följd av den förhöjda hyran.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare