FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/05/2018

Kan kronofogden verkställa underhållsskyldighet?

Underhållsskyldige föräldern vägrar hjälpa till med det ekonomiska runt studenten, även de praktiska. Vi delade på dom andras student. Kan jag lämna in kvitto och få hjälp av kronofogden att driva in hälften som den föräldern borde betala? Vi har inga avtal utan bara underhåll på 1723kr

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Bestämmelser för underhållsskyldigheten finns i föräldrabalkens (FB) 7 kap 2 §. Den innebär en skyldighet för ena föräldern att betala underhållsbidrag om den inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller om föräldern har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men att barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern.

Ni kan själva avtala om hur mycket som ska betalas i underhållsbidrag. Om ni inte kan komma överens om hur stort underhållsbidraget ska vara kan storleken istället bestämmas i domstol, då behöver man väcka talan i domstol om att få ett underhållsbidrag fastställt.

Det går att begära verkställighet för obetalda underhållsbidrag eller kommande bidrag genom att göra en ansökan hos kronofogden, du kan läsa mer om detta här. Du kan också läsa mer om föräldrars underhållningsskyldighet på Försäkringskassans hemsida här.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa in till oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Hälsningar

Robin UddénRådgivare